Zorg je voor de buitenwereld of voor je binnenwereld?


In elke familie zitten gedragspatronen die generatie op generatie worden overgegeven.
-Je moet netjes een hand geven
-Dank je wel zeggen
-Iemand aankijken
-Wachten tot mama uitgepraat is
-Leren samen spelen met kinderen uit je klas

En zo zijn er nog heel veel voorbeelden te noemen.
En iedereen heeft dingen die hij belangrijk vindt.
Voor ieder ander hoort er iets op een bepaalde manier, omdat we het gewend zijn……..
We het zo geleerd hebben.

Maar is dit wel wat we willen?
Willen we onze kinderen die er soms nog helemaal niet klaar voor zijn toch die hand laten geven?
Ze altijd dank je wel laten zeggen, terwijl een kind zich op dat moment helemaal niet dankbaar voelt.
Toch iemand aan laten kijken terwijl dat niet veilig voelt?
En waarom mag mama altijd praten met grote mensen terwijl het kind zo graag naar huis wil, of naar de speeltuin. Zijn de wensen van een kind minder dan die van een volwassene?
En moet een kind met iedereen kunnen samen spelen, als volwassene hebben we toch ook zo onze voorkeuren t.a.v. mensen?

Onze kinderen spiegelen ons de dingen die anders kunnen. Ze zetten je aan tot bewust nadenken waarom je het zo wilt/doet.

Bedenk je maar eens waarom de dingen moeten.
Vraag jezelf maar eens 3 x waarom.

Waarom moet ik netjes een hand geven?
-Omdat dit netjes is.
Waarom?
-Omdat ik dit zo moest?
Waarom?
-Tja… ik vind het eigenlijk wel fijn om fysiek contact te maken met degene die ik ontmoet.
Ahhhhhh
Maar ik vind dat niet fijn, zegt je 5 jarige kleuter.
En zo word je uitgenodigd om samen te bepalen wat fijn is voor jou, en fijn voor je kind.

Je wordt uitgenodigd door je kind om je gedrag en patronen nog eens te bekijken.
De dingen die jou geleerd zijn door je ouders nog eens onder de loep te nemen.
Ben je dingen gaan doen omdat je dit zelf wilde, of omdat het zo hoorde?
Voelt het goed, of als je het nog eens bekijkt helemaal niet?
Ben je hiermee van jezelf af komen staan, of juist dichterbij?

En hierin heeft elk mens nog blinde vlekken.
Dingen die je doet waarvan je niet weet waarom je ze bent gaan doen.
De dingen die je deed omdat het hoorde maar eigenlijk niet zo fijn voelde (die hand geven, mensen aankijken, dank je wel zeggen etc.).
Gedrag wat hoorde waardoor je verder van jezelf af kwam te staan, omdat het niet veilig voelde.

Gek eigenlijk dat we kinderen leren dat dingen horen terwijl ze het eigenlijk niet willen.
Leren we ze dan niet dat hun eigen mening, hun veilig ruimte dus niet belangrijk is?

Als je kind hierin dingen blijft spiegelen, en het gedrag raakt jou van binnen maar je kunt er nog niet bij waarom dat het je zo raakt.
Dan kan ik je helpen om dit te vertalen.
Je merkt dat je boos wordt van binnen, of je voelt een knoop in je maag, je schaamt je.
En je snapt niet zo goed waarom.

Het rakende gedrag van je kind biedt jou een ontwikkeling voor je huidige leven.
Bij het gedrag hoort een boodschap die zichtbaar wil worden.
En als die zichtbaar is geeft dat ruimte, ruimte om dingen anders te doen.
Wat voelt voor jou goed, en voor je kind?
Zo creëer je het leven wat jij WILT.
En het gedrag van je kind verdwijnt.

En jij? Jij houd energie over.


Ik wil spelen!

Het is woensdagochtend, een schooldag.
Je bent bezig met brood maken voor school, gymtas klaar zetten, je kunt de gymschoenen niet vinden, al zoekend ruim je nog wat rommel op en eenmaal boven doe je zelf snel even wat make up op je gezicht in de badkamer, en de klok tikt door….
Je roept naar je kinderen dat ze op moeten schieten want anders komen we nog te laat….
Je voelt je opgejaagd.

En je 5 jarige dochter is boos, zo boos.
Ze gilt; Ik wil me niet aankleden, ik wil nog spelen.
IK KOM ZO!!!
En ze gaat lekker door in haar spel, zittend op bed in haar pyjama midden tussen haar favoriete speelgoed.
Dit gaat dus altijd zo, ze wil altijd nog spelen en ze is tergend langzaam in beweging te krijgen om naar school te gaan…..En jij kan reageren met; is goed liefje. Denk er wel aan we moeten zo naar school. Ik ga vast naar beneden. Over 20 minuten gaan we.
Want zo wil je eigenlijk wel reageren.
Je gunt haar haar eigen tempo.

Maar dat gebeurt niet….. want je weet; we moeten nog ontbijten, tanden poetsen en haren doen….
Je zegt met net een te harde stem; opschieten we moeten naar school.
En je voelt je boos van binnen. Maar ze wil dat je bij haar blijft, en schreeuwt.
Mama hier blijven!!!!!
Je merkt dat je getriggerd wordt van binnen.
En kookt!
Verdorie, schiet toch op.
We moeten naar school!!!!
Ik ga nu naar beneden, kom je nog?
Je emoties rijzen de pan uit, en ergens weet je dat je wel heel heftig reageert op wat er gebeurt.
Maar het gebeurt vanzelf, je kunt het niet bedwingen. Want je voelt je opgejaagd.
Je kind begint te huilen en jij voelt van binnen….. ook dat nog…. Hier heb ik helemaal geen tijd voor……
Zuchtend ga je naar haar toe.
Je voelt je moe….

Wat als je de boodschap achter het gedrag zou begrijpen.
Zou dat niet fijn zijn?
En wat nou als je snapt waar je (soms heftige) emoties vandaan komen bij jezelf.
Dat je gewoon als ouder geen last meer hebt van je eigen lading in dit verhaal.

Herken je een patroon dat steeds terug komt in je contact met je kind?
Gedrag wat je echt graag anders zou zien.
En ook de reactie bij jezelf.
Je wil zo graag die liefdevolle ouder zijn, maar je wordt getriggerd elke keer weer.

Kindertolk

Wat doet nou een kindertolk is een vraag die ik vaak krijg.
Welke taal vertaal je?

Het antwoord is; De taal die je kind met zijn gedrag spreekt.
Ik vertaal de boodschap die achter het gedrag van het kind zit.

We kennen het allemaal wel:
Je kind zet het op een krijsen,
het heeft een boze bui net terwijl er visite is,
het wil zijn eten niet opeten,
het wil (net nu je op punt staat de deur uit te gaan en je bent al te laat) andere schoenen aan,
voor het slapen gaan altijd hetzelfde liedje horen,
nooit uit zichzelf douchen,
is brutaal naar je,
heeft constant ruzie met zijn zusje,
zegt (in jouw ogen) hele rare dingen,
wil niet rustig zitten tijdens het eten,
doet er heel lang over om zich aan te kleden in de ochtend,

En jij………… wil zo graag liefdevol reageren, want je houdt zo van je kind maar ……………………….
Je merkt dat je geraakt wordt van binnen,
je schiet uit je slof,
zuchtend kreun je niet nu,
je kookt van binnen,
het huilen staat je nader bij dan het lachen,
hebt totaal geen geduld,
schaamt je voor je kind,
merkt dat je een kort lontje hebt,
reageert niet zoals je zou willen.

En daarna voel je je schuldig want jeetje hij kan er toch ook niets aan doen. Het is maar een kind.

Ik ga samen met jou op zoek naar de trigger achter deze reactie.
Waarom reageer je zo op je kind.

Om dit te kunnen vertalen vraag ik je een aantal vragen over het gedrag van je kind, en diepen we samen een voorval uit.
Vervolg vertaal ik het voor je.
Wat wil je kind vertellen met zijn gedrag.
Het is een signaal naar jou. Welke blinde vlek in jouw leven, jouw ontwikkeling mag zichtbaar worden op dit moment?
Als volwassene heb je heel wat patronen en overtuigingen in je leven gecreëerd, die ontstaan zijn uit jouw eigen jeugd. Je kind helpt je om hier bewust naar te kijken en geeft je een ander perspectief.

Werken met deze methode betekent dus dat je als ouder, naar jezelf moet willen kijken.
Maar daar krijg je ook een heel mooi cadeau voor terug.

Energy boost!!!

(in slechts 3 x 5 minuten).

We hebben dat allemaal wel eens. Een dag waarin je niet vooruit te branden bent. Je sneller geirriteerd bent dan je wilt en je op ziet tegen je werk.

Natuurlijk kunnen daar dieper liggende oorzaken aan ten grondslag liggen.
En is het altijd goed om ook daar naar te kijken.

Maar wil je voor nu even een quick fix???

Neem dan vandaag 3 momenten waarop je even tijd voor jezelf neemt.
Even de deur dicht van kantoor, even naar buiten, ga even op de bank zitten, of sluit je desnoods op op het toilet 😉
Ga zitten en sluit je ogen.
Neem je voor om echt even te ontspannen en je energie te verhogen.
Zet die intentie.
Blijf even zo zitten en voel hoe je voeten plat op de grond staan en je billen lekker stevig in de stoel.
Volg je ademhaling en kijk of je die langzaam kunt verlengen.
3 seconde in, een adempauze van 2 seconde en 5 seconde uit.
Kijk dan of je bewuster kan ademen waarbij je visualiseerd dat je je hart (steeds verder) opent bij de inademing.
Na een minuut of 5 open je je ogen en kom je weer back to reality.

Herhaal deze oefening deze dag 3 x.

Kort &effectief


Fijne dag!!!

Kindertolk

In september ga ik starten met de opleiding tot kindertolk. Dè aanvulling voor mij om mijn werk als coach nog completer te maken. Nu hoor ik mensen denken; kindertolk en fysio-coaching???? Ja! Ik ben er vol van overtuigd dat deze twee vormen van coaching samen, komen tot het gewenste resultaat. Namelijk bewustwording.

Waarom geeft je lijf nou signalen af als pijn, stijfheid, vermoeidheid etc. Ik kan met cliënten de oorzaak prima achterhalen èn toch blijft dan soms het handelen naar de gezonde oplossing uit. Ze voelen zich te verantwoordelijk in hun baan, cijferen zichzelf weg in hun gezin, vinden dat het allemaal wel meevalt, zijn niet gewent om gezonde keuzes voor zichzelf te maken, etc.

De rol die het kind op zich neemt om jou te prikkelen met hun lastige gedrag is niet heel anders. Gek genoeg willen ze je helpen, om voor jezelf op te komen, voor jezelf te zorgen. Ze willen samen met jou kijken hoe het anders kan. Als jij geraakt word door hun onaangenaam (ervaren) gedrag dan heb je daar ook een mooie spiegel te pakken. Waarom ervaar jij het als lastig. Wat wil het kind je vertellen? En dit vind ik zo gaaf. Samen met ouders (en ook andere die veel met kinderen in contact zijn zoals leerkrachten) kijken naar waarom het gedrag van het kind zo lastig voor je is.

En één ding weet ik zeker. De liefde voor een kind maakt dat er eerder tot gezond(leef)gedrag over wordt gegaan. Puur en alleen omdat we vinden dat een kind deze taak van spiegelen niet meer hoeft te dragen. En gewoon weer kind mag zijn. De liefde van èn voor een kind is eindeloos. En het geduld van een kind ook. Dus aan de slag 🙂

Ik kan niet wachten tot september.

Durf jij je klachten te ontmaskeren?

De rugpijn is deze week weer veel erger. De autorit naar je werk is nauwelijks vol te houden. En dan kom je in de file….
Je weet dat voor je rug lang zitten momenteel niet zo handig is. Maar ja, hoe kom je anders in Utrecht. Er is een deadline en die wil je toch echt halen.
Je merkt dat de emoties rondom de thuissituatie je momenteel veel stress geven. En dat verergert weer je rugpijn. Maar wat kun je doen aan al die boosheid?
En dus worden de klachten eerder erger dan dat ze de kans krijgen om te herstellen.

Weet dat je lichaam heel goed in staat is om grenzen aan te geven.
Rugpijn, hoofdpijn, spierpijn, een kort lontje, vermoeidheid zijn signalen die je lichaam afgeeft als je teveel stress ervaart, te weinig oplaad momenten hebt, te veel moet en dus te weinig ruimte aan je lichaam geeft.
Nu alleen nog de stap maken om er naar te luisteren.

www.ankecoaching.nl

Transformeren het beste medicijn

Durf jij het aan?

Grenzen durven stellen thuis en op het werk. Eigen keuzes maken. Meer tijd voor jezelf, voor je partner en kinderen. Wat rek in de agenda zodat er tijd over blijft. In plaats van blijven rennen.
De wens is voor velen om de hoeveelheid werkbelasting of uren te verminderen. Of zelfs van werk veranderen. We zien daar als een berg tegenop. Maar waarom? Doorstromen naar nieuwe functie, andere taken of meer aansluiten bij je eigen wensen geeft juist veel energie.

En mag er meer tijd zijn voor ontspanning, in welke vorm dan ook?
Meer zicht komen op energie verhogende activiteiten.
En de belangrijkste, waardoor verlies je energie. Durf je daar dan ook nee tegen te zeggen……

Zou dat de gezondheid van iedereen ten goede komen???

Stress en burn-out liggen bij veel (lees 1 op 5) mensen op de loer.
En zelfs bij de jeugdige middelbare scholier komt het steeds meer voor.

Is de tijd aangebroken dat we gaan voorkomen i.p.v. genezen?

Ik zie om me heen veel twijfelaars, veel mensen die wel willen veranderen maar nog niet durven.
Het is zo lekker veilig om te blijven bij het bekende. Zekerheid.
Wat als ik ga voor die nieuwe functie, andere werktaken, of zelfs nieuwe baan.
Wat als ik minder ga werken, wat als ik meer tijd vrij maak voor mijn kleine kindjes die zo snel groot worden, wat als ik voor mezelf kies,  wat als ik mijn droom ga volgen en ga kiezen voor een baan waar mijn hart van gaat stromen?
Wat als ik meer tijd zou vrij maken voor mijn hobby’s/sport/ontspanning?

We leven in een tijd dat dit financieel vaak prima kan.
Maar wat houdt ons tegen?

Financiële (on)zekerheid geeft bij de meeste de grootste druk.
En ook de ervaren verantwoordelijkheid voor ons werk die we hebben.
Angst is daarin een grote factor. Wat als….. Kan ik het wel…. Durf ik het wel…. Wat zullen de mensen om me heen zeggen….. Ik heb zo lang gestudeerd ik kan toch niet zomaar…….. Ik kan mijn werk onmogelijk in minder uren doen. Ze kunnen niet zonder mij.

Dit alles komt vaak neer op het simpele feit dat je de ander voor jezelf laat gaan.
Wat als je nou eerst voor jezelf gaat zorgen.
Jij op de eerste plaats.
Dat is even wennen.
En wat als je vanuit vertrouwen gaat denken.
Ik kan het wel. Ik mag voor mezelf kiezen. En ik durf te kiezen!
Ga voor je gezondheid. Ga voor uitgerust wakker worden.
Hoe belangrijk vind je jouw gezondheid?
Ga jij voor een stress arm leven?
Ga jij voor een gezond en vitaal lichaam?
Of blijf je dingen doen die energie kosten? Die je stress geven.

Heb je fysieke klachten? Ben je vaak vermoeid? Ben je vaker dan je wil geïrriteerd naar je omgeving?
En weet je diep van binnen dat het anders kan.
mail@ankecoaching.nl





Begin de dag met een dansje én begin de dag met dankbaar zijn!

De vierdaagse van Nijmegen is in aantocht en ik voel al weken een soort van bubbels/ kriebels/vlinders.
De vierdaagse is voor mij een jaarlijks terugkerend festijn waar ik zo veel plezier, voldoening, ruimte, ‘ontspanning’ en verbondenheid door ervaar. Maar ook zijn er emoties, afzien, heeeeeeeeeel vroeg op staan en de nodige (spier)pijnen.
Mijn vader loopt dit jaar voor de 50e!!! keer mee. En doordat mijn ouders in mijn geboortejaar beide liepen ben ik als meisje van 3 maanden van post naar post gegaan voor mijn voeding. En ben ik blijkbaar besmet geraakt. Toen ik oud genoeg was om te gaan lopen ben ik zelf ook gaan lopen. In begin meer omdat het er blijkbaar bij hoorde. En dat werd langzaam vervangen door elk jaar echt uitkijken naar de vierdaagse.

De vierdaagse en de vierdaagse feesten maken dat de stad Nijmegen een week lang word ondergedompeld in een soort festival gevoel. Lees; dansen, gezelligheid, biertjes, de hele dag mensen op straat (van wandelaars tot feestgangers), muziek optredens (in alle kleuren en smaken), kinderactiviteiten, smaakmarkt, theater, kortom voor alle leeftijden en alle soorten mensen is er vertier.
Nijmegen heeft een soort ontspannen en open sfeer waardoor het zeer uitnodigend is om daar tijdens de vierdaagse en haar feesten rond te lopen.

Nu heb ik eigenlijk al jaren in de weken in de aanloop naar de vierdaagse een bijzonder fijn gevoel in mijn lijf. En ik kan dit het beste omschrijven als dankbaarheid.
En nu me dit de afgelopen week weer zo opviel ben ik het gaan omschrijven waarom ik rond deze week zo dankbaar ben. Dit heeft natuurlijk te maken met een week ontspanning, plezier met degen met wie ik loop, dat mijn lichaam dit überhaupt kan, de stuiterbal die weer in me omhoog komt in die week. En ik ben tot de conclusie gekomen dat ik tijdens het lopen van de vierdaagse (ja je hebt wat tijd over zo onderweg) ‘stil’ sta (wel lopend anders kom ik natuurlijk nooit binnen) bij wat er het afgelopen jaar allemaal gebeurt is. Dit geeft me een soort van bezinning. Die nu al is begonnen;
Dit jaar is er heel veel gebeurt en als ik terug kijk is dat niet voor niets geweest.
Ik heb voor mezelf leren kiezen. Mezelf op de eerste plek durven zetten. Ik volg mijn gevoel weer.
En ik sta vaker stil bij de dingen waar ik dankbaar voor ben.
Door dankbaarheid te voelen geef je jezelf de ruimte om je leven in een positieve vibe te brengen.
Wat heb ik wel, een glas half vol, jezelf trainen in kijken naar het positieve. Het brengt je lichaam echt in een andere staat.

Probeer maar eens wat het met je doet.
Maak elke dag een lijstje met dingen waar je dankbaar voor bent. Schrijf ze op en kijk hoe je lichaam erop reageert.
Ik verzeker je, het zal je een goed gevoel geven en je dag zal er daardoor ook anders uitzien. Je kijkt door een andere bril naar de wereld om je heen.
Begin de dag met een dansje, maar ook met een moment van dankbaar zijn.

Misschien tot volgende week in Nijmegen?

Brand!!!!

Als er ergens brand is dan gaat er een soort automatisme van zelfredzaamheid in werking.
Zorg dat je in veiligheid komt en dat je 112 belt.
Simpel, helder en doelgericht.
Ook als er maar een klein vuurhaard is. Veiligheid staat voorop.

Als je klachten van stress of een burn-out begint te ervaren. Negeren we de tekenen vaak in het begin. We zeggen tegen onszelf; Ik ben wel vaker moe maar ach het is nu zo druk, dat hoort erbij. Ik ben wel erg prikkelbaar tegen de kinderen maar dat komt doordat ik minder slaap. Ik wil graag dingen ‘s avonds nog af hebben en kan dan wat slecht in slaap komen. Dat gaat vast wel weer over.
Het is bijna vakantie nog even kiezen op elkaar.
Wat we onszelf wel niet wijsmaken.
We besteden niet veel aandacht aan de klachten omdat we ze om ons heen wel meer horen en we willen ons niet aanstellen. Want hé we gaan niet zeuren.

Ervaar je klachten als elke dag moe wakker worden, niet zoveel zin in dingen hebben, lichamelijke klachten, sneller ziek zijn , piekeren, concentratie problemen, minder onthouden, sneller prikkelbaar, een opgejaagd gevoel, minder of geen zin meer in sex, angst voor dingen die je eerder niet had, eten van suiker/drinken van alcohol om je goed te voelen, je somber voelen.

Stop hiermee!!!!!!

Grenzen aangeven en voor jezelf kiezen zijn leuke thema’s van deze tijd.
Ik zou graag zien dat er een trend gaat ontstaan van het luisteren naar klachten en direct aan de slag gaan met blussen.

Burn-out preventie = eigenlijk gewoon (zelf) liefde.

En hoe doe je dat dan?
Wat kun je eraan doen om te zorgen dat je weer op gaat laden? Dat je weer energie krijgt. Dat je je batterij kan vullen in plaats van leeg laten lopen.

Hier volgen wat tips:
1. Wat zijn jouw stressoren?
Probeer een dagboek bij te houden wat je stressoren zijn.
En ga dan kijken of je die dingen anders kan doen, of dat je ze anders kan beleven, of dat je ze kan voorkomen.
2. Leefstijl
Denk aan gezonde voeding, genoeg bewegen, naar buiten, voldoende slaap, telefoon opzij leggen, ontspanning, knuffelen, dingen doen waar je blij van word!
3. Probeer je niet helpende gedachtes om te buigen
Denk je vaak negatief, dat kost heel veel energie!
Schrijf je negatieve of niet helpende gedachtes op en kijk eens of je ze positief kan maken.
Bemerk je ingesleten patronen die je niet verder helpen en waar je van af wilt. Kijk of je ze kan doorbreken.
4. Probeer buiten je werk wat ruimte te maken om minder met tijd bezig te zijn. Elke dag een moment dat je niet met de klok bezig bent.
5. Heb je genoeg ‘eigen’ ruimte?
Kom je genoeg aan dingen voor jezelf toe? Dingen die jij graag wil doen. Me time!!!
6. En als je een partner hebt, heb je nog wel genoeg ‘samen’ ruimte.
Doe wat activiteiten echt samen. Een wandeling, even kletsen over de dag, kijk elkaar aan, knuffel elkaar.
7. Kun je nog wel voelen waar je blij van word?
Leef je nog wel vanuit je gevoel? Gaat je hart nog wel stromen van de dingen die je doet (werk, thuis, vrije tijd). Voel je blijdschap in je leven, compassie, een warm gevoel of kippenvel.
Stroomt de energie nog door je lichaam?
8. Maak keuzes en sta erachter! Vaak durven we niet voor onszelf te kiezen. En als we dit dan wel doen verzinnen we allerlei excuses.

Ergens weten we de meeste dingen wel, maar lukt het vaak niet om ze toe te passen.
Vinden we onszelf belangrijk genoeg?
Op welke plaats kom jij eigenlijk?

Heb je hulp nodig bij bovenstaande tips.
mail@ankecoaching.nl

Ik voel………………………..niets

Sommige mensen weten maar vaag wat ze voelen.
Het is soms makkelijker om niet te voelen lijkt het wel.

Maar ik ben van mening dat voelen maakt het leven mooi maakt!!!
Want als je weer bij je gevoel komt zijn er juist ook die fijne gevoelens.
Vlinders in je buik, je buik die ontploft van leuke spanning als je naar de te gekke concert gaat, zenuwachtig zijn tijdens je eerste date, geluksgevoel als je ziet dat je dochtertje voor het eerst kan lopen, trots gevoel wanneer je een eindpresentatie hebt gegeven, voldaan gevoel na het finishen na je triatlon, kippenvel bij dat ene mooie nummer en het open gaan van je hart bij het knuffelen van je dierbaren.
De energie kan dan lekker door je lichaam stromen.

Er zijn ook onaangename emoties/gevoelens.
Soms zijn de emoties/gevoelens die we voelen al heel oud. Ze uiten zich bij iets wat je nu mee maakt, maar als je er reëel naar kijkt snap je niet waarom je zo (heftig) reageert.
Dit kunnen emoties zijn die de oorsprong hebben in je jeugd.
Die gevoelens heb je toen niet goed kunnen doorleven omdat er toen geen ruimte voor was.
Ik ben van mening dat je die nu alsnog mag doorvoelen, zodat ze zachter worden.
Je zult merken dat als je bij de niet fijne emoties/gevoelens aanwezig blijft dat ze steeds minder vaak voorkomen en dat je veel meer ruimte krijgt voor fijne gevoelens. En die, die geven veeeeel meer energie.
En juist het tegenover gestelde; het wegstoppen van angst, boosheid, verdriet maakt dat je lichaam het op slaat en dat je er fysieke klachten van kan krijgen.
Ook zullen de emoties steeds sneller en heftiger terug komen.

Hoe doe je dat nou; aanwezig blijven bij je emoties?
1. Breng de aandacht naar je lichaam.
Ga er even bij zitten als het nieuw voor je is om de aandacht op je lichaam te focussen.
Adem een paar keer rustig in en wat langer uit.
Misschien is er al direct iets wat je ‘aandacht vraagt’.
Anders ga je van hoofd, naar keel, schouders, borstkas, buik.

2. Blijf een poosje bij het gebied wat om aandacht vraagt. Benader dit gevoel op een vriendelijke, accepterende manier.In plaats van te analyseren, zeg je simpelweg: hallo, ik weet dat je er bent.

3. Misschien komt er een woord op bij dit gevoel (strak, beklemmend, zwaar, moe, vol, etc) of een beeld (een beeld uit je jeugd of van iets wat je hebt meegemaakt) of een zin.
Aan de reactie van je lichaam kun je voelen of deze woorden, zinnen of beelden passen. Als ze raak zijn, dan voel je dat in je lichaam; als ze de plank misslaan, of als je rationeel of oordelend wordt, trekt het gevoel zich terug.

4. Blijf nieuwsgierig aanwezig bij het gevoel.
Een deel van mij is bang, of boos, verdrietig, etc.

5. Blijf bij het gevoel tot er iets veranderd. Het word rustiger, je maakt een zucht van verlichting, je word meer ontspannen of je moet zelfs lachen of huilen. Ik zelf voel vaak een vorm van dankbaarheid.

Je zult merken dat de tijd nemen voor het voelen van emoties je leven lichter maakt.
Er komt dan meer ruimte is voor rust, vertrouwen, liefde, trots, dankbaarheid en een open hart.

Mag ik je helpen om je te helpen weer bij je gevoel te komen?
mail@ankecoaching.nl